A- A A+

Мовний закон: роз’яснення юристів системи надання безоплатної правової допомоги

У супермаркеті та в інтернет-магазині, у кав’ярні, ресторані, банку, на АЗС, в аптеці чи бібліотеці – обслуговування має бути українською. Лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою. Так, з 16 січня 2021 року відповідно до статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон) всі надавачі послуг незалежно від форми власності мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги державною мовою. Про прийняття відповідного Закону, набрання чинності статті 30 Закону, запровадження штрафних санкцій, механізм реагування та про інші нововведення розповідає юрист Сумського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Богдан Сюркало.

Відповідно до Закону державна мова має використовуватися в освітній та медичній сферах, у трудових відносинах та у сфері обслуговуванні споживачів, а також під час публічних заходів, у рекламі та інших сферах. Крім того, Закон зобов’язує посадовців володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків. Дія цього Закону не поширюється на сферу приватного спілкування та здійснення релігійних обрядів.

Детальніше: Мовний закон: роз’яснення юристів системи надання безоплатної правової допомоги

Право неповнолітньої особи на виїзд за межі України

Виїзд з України громадян, які не досягли 16-річного віку, здійснюється за згодою обох батьків (усиновлювачів), піклувальників та в їх супроводі або в супроводі осіб, уповноважених ними, які на момент виїзду з України досягли 18-річного віку, у тому числі в супроводі членів екіпажу повітряного судна, на якому вони прямують.

Фізична особа, яка досягла 16 років, має право на вільний самостійний виїзд за межі України (частина третя статті 313 Цивільного кодексу України).

Документи, щодають право на виїзд з України особі, яка не досягла 16-річного віку:

Детальніше: Право неповнолітньої особи на виїзд за межі України

Як уберегтися від мобільного шахрайства?

Без мобільного телефону важкоуявитисучаснулюдину. Мобільний телефон дозволяє, не виходячи з дому, зробити замовлення в онлайн-магазині, кафе, оплатити комунальні платежі, оформити соціальну допомогу, або замовити довідку тощо. Але, крім цього, телефон дає можливість шахраям ошукати громадян. Про те, які є види мобільних шахрайств та як себе від них уберегти, розповідає фахівчиня Кропивницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Наталія Цуцман.

Перемога в акції. На Ваш номер приходить SMS-повідомлення від мобільного оператора або магазину, що Ви перемогли в акції, але для того щоб отримати виграш Ви повинні на певний номер переказати кошти, надіслати повідомлення, або зателефонувати.

Детальніше: Як уберегтися від мобільного шахрайства?

Який штраф загрожує за незаконну вирубку й продаж ялинок

Наближаються новорічні та різдвяні свята. Люди прикрашають свої оселі новорічними ялинками. Хвойне дерево можна придбати на ринку, де продаються дерева з лісгоспів та фермерських господарств. Але дехто вирішує економити, купуючи символи свята з рук, в людей, що незаконно їх зрубали у лісі. Про відповідальність за незаконне придбання й торгівлю новорічними ялинками нагадує Ковельський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Положеннями чинного природоохоронного законодавства передбачена адміністративна відповідальність за незаконне придбання й торгівлю новорічними ялинками.

Так, відповідно до статті 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) за незаконну порубку і пошкодження дерев, у тому числі хвойних порід на винну особу може бути накладено штраф: на громадян від тридцяти до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1 020 гривень) і на посадових осіб – від ста п’ятдесяти до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 2 550 до 5 100 гривень).

Детальніше: Який штраф загрожує за незаконну вирубку й продаж ялинок

Як підприємцям отримати компенсацію за карантин?

Як фізичній особі-підприємцю, робота якого обмежувалась у період карантину отримати одноразову допомогу – 8 тисяч гривень роз’яснюють фахівці Кельменецького місцевого центру?

14 грудня на порталі «Дія» запрацювала нова послуга – подання заяви на отримання матеріальної допомоги ФОПам та найманим працівникам. Тож питання, хтомає право на компенсацію у 8 тисяч гривень за карантин та як її отримати, стали останніми днями топовими у пошукових інтернет-запитах громадян.

То хто ж може отримати одноразову матеріальну допомогу застрахованій особі?

1. Фізичні особи-підприємці, робота яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження карантину, якщо:

Детальніше: Як підприємцям отримати компенсацію за карантин?

Як замінити вікна та не стати жертвою шахраїв?

Доволічастими стали випадки вчинення шахрайства під час купівлі та встановлення металопластикових конструкцій. Покупець може бути ошуканий, навіть маючи на руках свій екземпляр договору та квитанцію, що підтверджує оплату товарів та послуг. Тож, як безпечно придбати металопластикові вінка чи двері та уберегтися від шахраїв, розповідає фахівчиня Кропивницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Наталія Цуцман.

Детальніше: Як замінити вікна та не стати жертвою шахраїв?

Взаємодія центрів безоплатної вторинної правової допомоги Кіровоградщини з органами місцевого самоврядування: напрями діяльності та заходи

Важливим пріоритетом роботи центрів безоплатної вторинної правової допомоги Кіровоградщини є посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад, у тому числі через налагодження та підтримку тісної співпраці з органами місцевого самоврядування.

Правопросвітницькі заходи та навчання працівників органів місцевого самоврядування

З метою реалізації правових потреб громади, широкого доступу до правової допомоги громадян, центри з надання безоплатної вторинної правовоїдопомоги та його структурні підрозділи активно співпрацюють з органами місцевого самоврядування. Юристи центрів та бюро укладають меморандуми про співпрацю, проводять інформаційно-роз’яснювальну роботу, правопросвітницькі заходи, робочі зустрічі, правові флешмоби, спільні прийоми громадян, тренінги, круглі столи, забезпечують роботу дистанційних та мобільних консультаційних пунктів тощо.

Детальніше: Взаємодія центрів безоплатної вторинної правової допомоги Кіровоградщини з органами місцевого...

Особливості виплати заробітної плати особі, яка знаходиться на самоізоляції

Самоізоляція – перебування особи, стосовно якої є обґрунтовані підстави щодо ризику інфікування або поширення нею інфекційної хвороби, у визначеному нею місці (приміщенні) з метою дотримання протиепідемічних заходів на основі зобов’язання особи (Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб»). Про особливості виплати заробітної плати особі, яка знаходиться на самоізоляції, розповідає фахівчиня Луцького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Світлана Прус.

Хто підлягає самоізоляції?

Самоізоляції, зокрема, підлягають особи:

Детальніше: Особливості виплати заробітної плати особі, яка знаходиться на самоізоляції

БПД з питань земельних відносин: портрет типового клієнта

З травня цього року система БПД бере участь у реалізації проєкту «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство». За цей час по правову допомогу з питань земельних відносин у пілотних регіонах звернулося майже 16 тис. українців.

Проєкт «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство» впроваджується відповідно до Угоди про позику між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку у 10 пілотних регіонах. Це Волинська, Дніпропетровська, Київська, Кіровоградська, Львівська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Харківська, Чернігівська області. Водночас у решті регіонів країни безоплатна правова допомога з питань земельних відносин надається аналогічно.

За період з 20 травня, старту проєкту, до 25 листопада 2020 року місцевими центрами пілотних регіонів надано правову допомогу понад 96 тис. клієнтам. З них майже 16 тис. (17% від загальної кількості) отримали правову допомогу з питань, що стосувалися земельного права. Від них зареєстровано 17,5 тис. звернень, тобто в середньому один клієнт звертався з однією правовою проблемою.

Детальніше: БПД з питань земельних відносин: портрет типового клієнта

«Чорна п’ятниця»: повернути акційний товар можливо

У розпал «чорної п’ятниці» радість від здійснення покупки з величезною знижкою може змінитися розчаруванням від того, що омріяна річ виявилася неякісною. І хоча деякі продавці запевняють, що акційний товар поверненню не підлягає, насправді це можливо. Як це зробити – розповідають фахівці системи безоплатної правової допомоги.

Дізнаємося про причини знижок

Перед покупкою запитайте у продавця про акційні товари – причини зниження його ціни. Адже акційні пропозиції можуть стосуватися товару із певними дефектами (наприклад, подряпинами, пошкодженням упаковки тощо). Це можуть бути і речі належної якості (скажімо, несезонний одяг, стара колекція тощо).

Детальніше: «Чорна п’ятниця»: повернути акційний товар можливо